YETI BOL PRIEKOPNÍK. VZNIKLI AJ MENEJ ZNÁME VERZIE

YETI BOL PRIEKOPNÍK. VZNIKLI AJ MENEJ ZNÁME VERZIE

YETI BOL PRIEKOPNÍK. VZNIKLI AJ MENEJ ZNÁME VERZIE

Prvé novodobé SUV značky ŠKODA sa volalo YETI. Sériové vozidlo vzišlo z dvojice konceptov a odvodené od neho boli aj niektoré menej známe verzie. Poďte sa s nimi zoznámiť.

ŠKODA AUTO v roku 2005 na ženevskom autosalóne predstavila štúdiu malého SUV YETI. V čase premiéry išlo len o dizajnové cvičenie, pričom štúdia nadväzovala na predchádzajúci koncept ROOMSTER a rozvíjala určité časti zamýšľaného dizajnového jazyka značky ŠKODA. Reakcie odbornej i laickej verejnosti na nový koncept boli veľmi priaznivé a automobilka tak začala pripravovať sériovú verziu.

YETI BOL PRIEKOPNÍK. VZNIKLI AJ MENEJ ZNÁME VERZIE

Inovatívne koncepty

Tá prišla k zákazníkom o štyri roky neskôr ako prvé novodobé SUV značky ŠKODA (za predchodcu dnešných SUV z Mladej Boleslavi môžeme považovať model TREKKA vyrábaný v 60. a 70. rokoch minulého storočia na Novom Zélande). Koncept YETI však nevznikol len v modrom exemplári predstavenom v Ženeve v roku 2005. Ešte v tom istom roku sa na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom predstavilo druhé prevedenie v oranžovej farbe, ktoré malo odnímateľný diel strechy nad prednými sedadlami a nad zadnými sedadlami skladaciu plátennú strechu.

Okrem vízie toho, ako by mohlo vyzerať SUV značky ŠKODA, YETI v prípade oboch konceptov ukazovalo mnoho zaujímavých inteligentných a praktických riešení, o ktorých konštruktéri uvažovali. Štúdie mali napríklad jeden stierač skrytý v pravom čelnom stĺpiku, piate dvere boli dvojdielne a spodná časť, ktorá sa sklopila do roviny s podlahou, mohla slúžiť ako lavica na sedenie. Alebo tam bolo možné umiestniť nosič na dva bicykle. Okrem toho tu bola napríklad chladená nádržka na vodu v stredovej konzole, odnímateľná navigácia a pri oranžovom koncepte sa zadné sedadlá dali zložiť do roviny s podlahou tak, že vznikla nová úžitková plocha. To bola predzvesť praktickosti sériového prevedenia.

YETI BOL PRIEKOPNÍK. VZNIKLI AJ MENEJ ZNÁME VERZIE

Nadšený bol aj Clarkson

Zatiaľ čo koncepty YETI boli svojou veľkosťou skôr outdoorové a mestské crossovery zamerané na mladšie aktívne publikum, sériový YETI dokázal zaujať omnoho širšie spektrum zákazníkov. Ponechal si svojrázny dizajn konceptov, ale oproti ním narástol, zmohutnel a dostal vyspelejšiu techniku: okrem iného aj platformu z modelu OCTAVIA, ktorá umožňovala zabudovanie pohonu všetkých kolies. YETI sa teda stal skutočným SUV s nesmierne praktickým a variabilným interiérom, ktorého vlastnosti vo vtedajšom teste velebil aj Jeremy Clarkson. „YETI je najlepšie auto na svete,“ prehlásil vtedy slávny moderátor, pričom auto na rozkopanom okruhu porovnával so slávnym športiakom, nechal cez neho prebehnúť družstvo hasičov alebo s autom prešiel cez horiaci dom. Na záver testu ešte na jeho streche nechal pristáť vrtuľník. Niečo podobné neskôr zvládol aj jeden z nasledovníkov snežného muža – SUV KODIAQ.

Dizajn sériového modelu YETI rozhodne ctil ducha pôvodného konceptu. Okrem toho, že sa YETI verejnosti páčil, to malo aj niekoľko praktických dôvodov. Napríklad v podstate kolmá zadná časť, ktorá síce v sériovom prevedení nedostala vertikálne svetlomety v stĺpikoch karosérie, zvyšovala úžitkovú hodnotu auta a zároveň znižovala intenzitu prehrievania interiéru na slnku. To bol pri inak bohato presklenej karosérii príjemný detail.

V časoch, keď sa YETI objavil na trhu, teda v roku 2009, neboli automobily typu SUV zďaleka také populárne ako dnes, avšak YETI napriek tomu okamžite zabodoval. A s tým, ako obľúbenosť vozidiel SUV rástla, rástla aj obľúbenosť tohto modelu. Konštruktéri sa tak pohrávali s nápadmi, ako by mohli modelový rad YETI rozšíriť.

Pick-up YETI

Až nedávno automobilka prezradila, že na prelome rokov 2012 a 2013 pripravila prototyp pick-upu odvodený od modelu YETI. Úžitkové prevedenie je konštrukčne neobvyklé. „Predná časť bola v podstate kompletne prevzatá zo sériového modelu YETI a zadná platforma vrátane nápravy, odpruženia a zavesenia, pochádzala z Volkswagenu Caddy Max. Panely karosérie v zadnej časti samozrejme dizajnéri ušili na mieru tomuto prevedeniu,“ hovorí Martin Kadlec z Centra vývoja skúšobných karosérií ŠKODA AUTO, ktorý sa na vývoji pick-upu podieľal.

ŠKODA YETI Pick-up

Výsledkom bol veľmi praktický pick-up vybavený motorom 2,0 TDI s výkonom 125 kW a s pohonom 4 x 4. Zatiaľ čo klasický YETI meral na dĺžku 4 223 mm, pick-up dosahoval dĺžku 4 876 mm, pričom väčšina z tohto navýšenia išla na vrub predĺženému rázvoru (z 2 578 mm na 3 006 mm) a časť aj pretiahnutému zadnému previsu (985 mm vs. 768 mm). Úložná plocha mala rozmery 1 936 × 1 170 mm a korba bola na pomery kompaktných pick-upov nezvyčajne hlboká: 625 milimetrov. Bolo to dané tým, že základom bolo vozidlo SUV vyššej konštrukcie ako pri bežných kompaktných pick-upov. Nech bol výsledok akokoľvek praktický, sériovej výroby sa nakoniec nedočkal.

YETI pre Čínu

YETI sa napriek tomu vyrábal aj v predĺženej verzii. Tá sa predstavila v podstate spolu s modernizáciou modelu v roku 2013 a bola určená výhradne pre čínsky trh. Zákazníci v Číne si totiž potrpia na väčší priestor na zadných sedadlách (často sa vo svojich autách nechávajú voziť), a tak sa tu rázvor natiahol na 2 638 milimetrov (o 60 viac ako bežné prevedenie).

Predĺžená verzia určená pre čínsky trh.

Na hravé korene modelu potom v roku 2014 odkázal koncept YETI Xtreme predstavený na známom GTI zraze pri jazere Wörthersee.

ŠKODA YETI zostala vo výrobe do roku 2017 a stala sa mimoriadne úspešným modelom. Celkovo sa jej predalo vyše 630 000 kusov. Dnes na tento model v ponuke značky nadväzujú hneď dva typy. Rozmermi je modelu YETI blízke mestské SUV KAMIQ, pozíciu vozidla YETI v ponuke prevzala ŠKODA KAROQ.