Modely RS pravý športový duch značky Škoda

Modely RS pravý športový duch značky Škoda

Modely RS pravý športový duch značky Škoda

S motoristickým športom je značka Škoda prepojená prakticky od svojich počiatkov. Vozidlá, ktoré na túto športovú tradíciu nadväzujú, nesú označenie RS. Zoznámte sa s nimi.

Mladoboleslavská automobilka s bohatou históriou (nielen) v oblasti motoršportu momentálne ponúka hneď päticu RS modelov: Octavia RS, Octavia RS iV, Kodiaq RS, Enyaq Coupé RS iV a najnovšie aj Enyaq RS iV. „Modely RS sú spojovacím článkom medzi úspechmi našej značky v motoršporte a samotnými zákazníkmi, ktorí chcú šoférovať automobil Škoda so športovou DNA,“ hovorí Daniel Petr, dizajnér, ktorý je interným špecialistom na návrh športových modelov Škoda.

Základným stavebným kameňom ponuky RS modelov je už mnoho rokov Octavia RS. Najpredávanejší modelový rad značky je v tomto prevedení k dispozícii od faceliftu prvej generácie. V tej aktuálnej štvrtej generácii dokonca dostal aj nový druh pohonu. Okrem zážihového prevedenia s výkonom 180 kW (245 koní) a diesla so 147 kW (200 koní) je tu aj plug-in hybridné prevedenie Octavia RS iV, ktoré vďaka kombinácii agregátu 1,4 TSI a elektromotoru ponúka celkový výkon 180 kW (245 koní). Bohaté možnosti výberu však nekončia len pri motorizácii: model Octavia RS môžu mať zákazníci ako liftback alebo ako kombi, s pohonom predných alebo všetkých kolies a s manuálnou alebo DSG prevodovkou.

Na „tradičnom“ type Octavia RS môžeme ilustrovať filozofiu celého tohto radu. „Zákazník rád vidí, keď sa model RS líši od bežných verzií daného modelu tak v exteriéri, ako aj v interiéri. Toto všetko však musí byť podporené športovou technikou týkajúcou sa motora či podvozka,“ vysvetľuje Daniel Petr. Dizajnové zmeny zahŕňajú napríklad prepracované nárazníky, iné koncovky výfuku, spojlery, špeciálny dizajn kolies a niekoľko ďalších detailov. V interiéri nemôžu chýbať športové sedadlá s výrazným bočným vedením, integrovanými opierkami hlavy a samozrejme logá RS a ďalšie drobné doplnky.

Škoda Octavia RS

Daniel Petr zároveň upozorňuje, že dizajnové zmeny pri RS prevedení nemajú len estetické dôvody. „Vzhľad ladíme v súlade so športovou funkčnosťou danej časti vozidla. Veľa riešime chladenie motora a bŕzd, k slovu prichádza aj ladenie aerodynamiky,“ vysvetľuje dizajnér. V interiéri ide predovšetkým o športovú atmosféru a bezpečné a komfortné riešenia (pedále, sedadlá).

Škoda Kodiaq RS

Ďalším RS modelom je úspešné SUV Kodiaq. To najskôr dostalo agregát 2.0 TDI s výkonom 176 kW (240 koní). Modernizácia však pod kapotu priniesla zážihový motor 2.0 TSI známy už z modelu Octavia RS. Podobne ako Octavia sa aj Kodiaq RS môže pochváliť špičkovou výbavou, ktorá je neoddeliteľnou súčasťou všetkých RS modelov.

Škoda Fabia RS Rally2

Po mnohých desaťročiach sa aj označenie RS pobije o vavríny v automobilových súťažiach. Rely špeciál postavený na základe štvrtej generácie modelu Fabia sa totiž volá Škoda Fabia RS Rally2. Pretekárske vozidlo sa môže pochváliť 1,6-litrovým motorom s výkonom približne 214 kW (289 koní). Nadviazať chce na obrovské pretekárske úspechy predchádzajúcej generácie.

Elektrická éra

Súťažná Fabia RS Rally2 však možno trochu nečakane nie je najvýkonnejším RS modelom mladoboleslavskej značky. Tento primát patrí dvojici elektromobilov Enyaq Coupé RS iV a Enyaq RS iV.

Vozidlá majú systémový výkon 220 kW (300 koní) a ide teda o najsilnejšie sériové automobily Škoda histórie. Samozrejmosťou je tu pohon všetkých kolies, zrýchlenie z 0 na 100km/h prebehne pri oboch prevedeniach za 6,5 sekundy a maximálna rýchlosť je obmedzená na 180 km/h. Je to o dvadsať viac ako pri bežných verziách elektromobilu. Autá využívajú najvyššiu konfiguráciu batérie s kapacitou 82 kWh.

Modely RS pravý športový duch značky Škoda

Elektrické modely Enyaq RS iV predstavujú novú kapitolu v oblasti športových modelov značky Škoda. Ako znamenie tejto novej éry priniesol práve Enyaq Coupé RS iV nové logo RS, ktoré dostal aj Enyaq RS iV a ktoré dostanú aj ďalšie RS modely. Z pohľadu dizajnéra však samotná elektrická športová Škoda predstavuje vlastne o niečo menej úprav. „Nie je totiž potrebné robiť toľko technických funkčných zmien, takže zmeny v dizajne sú skôr kozmetické. Máme tu teda čistejšie dizajnové riešenie, pri ktorom nemusíme riešiť zakomponovanie väčších chladiacich otvorov a chýbajú tu samozrejme aj detaily ako koncovky výfuku,“ hovorí Daniel Petr.

Veľmi veľký dôraz kládli dizajnéri na ďalšie vyladenie aerodynamiky karosérie a kolies vozidla. Súčiniteľ odporu vzduchu tak predstavuje len 0,265 pri type Enyaq RS iV a dokonca len 0,234 pri prevedení Enyaq Coupé RS iV. Tu sa prejavuje rozdiel medzi praktickejšie tvarovanou karosériou Enyaq RS iV a ladnejším prevedením Enyaq Coupé RS iV.

Okrem iného sa tu prejavuje aj výhoda flexibility platformy MEB, ktorá tak dáva priestor rôznym riešením a variáciám. „Elektrická éra nám otvára cestu k ďalším návrhom, ktoré pomôžu definovať budúce vnímanie športových modelov RS značky Škoda,“ naznačuje dizajnér športových vozidiel ďalší vývoj v tejto oblasti.